Steaua - brand de valoare sau bataie de joc



Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a anulat, la 3 decembrie 2014, printr-o decizie irevocabilă, marca Steaua Bucureşti înregistrată de gruparea de fotbal deţinută de Gigi Becali, în procesul intentat acestuia de Clubul Sportiv al Armatei.

Clubul de fotbal din Liga I a fost acţionat în instanţă în 2011 de Clubul Sportiv al Armatei Steaua Bucureşti, care a cerut anularea mărcii înregistrate de gruparea din Liga I. Tribunalul Bucureşti a respins această cerere, în 17 aprilie 2012, decizie menţinută de Curtea de Apel Bucureşti, în 20 decembrie 2013, însă ICCJ a dat dreptate clubului sportiv.

De la decizia ICCJ, cele două părţi au avut mai multe întâlniri pentru a discuta despre condiţiile de utilizare a mărcii Steaua, fără a ajunge la un acord concret.

Conducerea MApN a solicitat FC Steaua zece la sută din totalul veniturilor pentru a-i permite să folosească marca, însă reprezentanţii grupării patronate de Gigi Becali au refuzat.

- preluare Digisport.ro


De când mă știu am ținut cu Steaua. Nu mă întreba de ce pentru că nici eu nu știu. Probabil am făcut și eu cum face toată lumea - în copilărie mi-am ales o echipă cu care să țin și cu ea voi ține pentru totdeauna și la bine și la greu.

De ce am ales Steaua și nu altă echipă nu mai știu. Dar nu îmi pare rău deloc. Am trăit multe momente frumoase, m-am bucurat de multe ori alături de Steaua.

Acum nu prea mai știu cu cine să țin. Da, eu tot cu Steaua țin, dar nu mai știu cine e Steaua.

Unii spun că Steaua e totuna cu FCSB, că ei sunt continuatorii echipei Steaua și a tradițiilor.
Îmi pare rău, FCSB sau URSS sau alte combinații din astea de litere care arată ca un număr de mașină nu mă conving.

Aceiași spun că numele nu contează, că Importantă e echipa.
Care echipă? Niște jucători care au contract un an sau doi și pe urmă pleacă așa cum au venit?

De acord, jucătorii sunt importanți. Până la urmă ei sunt cei care au făcut performanță și au adus gloria sportivă. Dar dacă vorbim de jucători eu mă gândesc la Marius Lăcătuș și Tudorel Stoica, Emerich Jenei sau Ion Voinescu. Numai că ei nu mai fac parte din actuala echipă.

Unii spun că nici palmaresul nu contează.
Hm, da, tot cu Steaua aș ține indiferent dacă ar fi campioană sau nu. Dar pentru mine există totuși un moment special. Când Steaua a fost echipa cea mai bună din Europa, când a câștigat Cupa Campionilor Europeni.

Poate tocmai palmaresul ar putea oferi răspunsul la întrebarea - Cine e Steaua? Pentru că din războiul ăsta dintre avocați oamenii obișnuiți nu mai înțeleg nimic.

Pentru mine Steaua e clubul care deține cupele câștigate în istorie. Dacă FCSB poate să vină în fața publicului și să arate Cupa Campionilor Europeni (cupa originală se află în posesia echipei care a câștigat-o sezonul trecut, dar fiecare echipă care a câștigat această cupă primește o replică oficială) atunci îi cred că ei sunt Steaua. Dacă dimpotrivă, CSA poate să vină cu cupa atunci înseamnă că CSA reprezintă Steaua.

"Sigla este un desen care o să vedeți cât valorează. O s-o scoată la vânzare, să vedem dacă dă cineva 5.000 de euro pe ea! De ce să particip la licitaţie?", spunea Gigi Becali.

Ce să mai comentezi la așa o părere? Steaua era echipa care înțelesese cum stă treaba cu marketingul sportiv. Și asta datorită lui Bobby Durbac, omul care a venit la Steaua având în spate 14 ani de experiență ca director de marketing la Panasonic și începuse să facă ceea ce ar trebui să se facă la un club mare.
Dar n-a fost bine. Becali a închis departamentul de marketing pe motiv că nu e profitabil și l-a dat afară pe Durbac. Ca să fie comedia și mai mare a revenit asupra deciziei - i-a oferit postul de director de marketing la Steaua fiicei sale Teodora, drept cadou pentru intrarea la facultate.

Mda, când îți bați joc  5000 valorează.

Dar nu toată lumea își bate joc. Marile cluburi din fotbal fac bani foarte mulți tocmai din siglă și culori.
Uite un clasament cu numărul de tricouri vândute anul trecut (poți să înmulțești cu 70-100 euro un tricou)

1 - Real Madrid 1,580,000
2 - Manchester United 1,490,000
3 - Barcelona 1,190,000
4 - Bayern Munich 945,000
5 - Chelsea 875,000
6 - Arsenal 825,000
7 - Liverpool 805,000
8 - Marseille 385,000
9 - Juventus 375,000
10 - PSG 335,000
11 - Fenerbahce 325,000
12 - Inter Milan 300,000
Source: PR Marketing 

Hai că n-o fi Steaua nici Real Madrid și nici Internationale Milano. Dar tot ar putea face câteva milioane de euro în fiecare an din marketing. Pentru că pe lâncă tricouri ar putea vinde o grămadă de zdrăngănele - fulare, șepcuțe, steaguri, brelocuri etc

Ce o să se întâmple cu brand-ul Steaua nu se știe.
CSA îl va scoate la licitație.  Se pare că pe Gigi Becali nu-l interesează. Poate îi interesează totuși pe alții.

"Luând la cunoştinţă din presă despre vânzarea mărcii Steaua şi fiind interesată de cele mai importante simboluri cu valoare naţională, compania Cotnari îşi manifestă interesul de a achiziţiona această marcă. Compania Cotnari nu doreşte ca acest simbol naţional să-şi piardă din valoare în urma acestei dispute ", se spune, printre altele, în comunicatul remis agenţiei de presă Mediafax.

Foarte frumos că cineva nu dorește să se piardă un simbol național. Să vedem însă cum va reuși să treacă de la vinuri la fotbal. 

Și ar fi și problemele fotbalistice - în ce campionat va juca echipa Steaua Cotnari și în locul cui? 

Eu personal voi ține cu Steaua chiar dacă trebuie să o ia de la început din divizia D. Cred că nu sunt singurul care gândește așa. De când a început bătaia asta de joc nu a mai venit nici lumea la stadion. Pentru că lumea venea pentru Steaua și toți vor să știe întâi cine e / cine va fi Steaua.

Mi se pare totuși anormal că s-a ajuns aici.  Dacă Becali nu vrea să câștige bani din valorificarea brandului n-are decât, dar nu mi se pare normal ca un singur om să își bată joc de tot ce a însemnat Steaua pentru milioane de oameni.

Și Steaua nu e singurul brand din fotbal care riscă să moară.  Tot pe mâna unui patron stupid a murit și Universitatea Craiova sau FC Argeș (echipa marelui Dobrin). Într-o situație foarte proastă a ajuns Politehnica Timișoara. Dinamo, Rapid sau Petrolul Ploiești sunt și ele cu un pas în groapă... Ce facem? Ne batem joc chiar așa? Aruncăm la gunoi toată tradiția, toată gloria, toate performanțele sportive?
Și suporterii ce vină au?

update:
În fiecare an, pe data de 7 mai ne readucem aminte cu plăcere de magica Steaua, de echipa care a reușit cea mai mare performanță din istoria fotbalului românesc. Multe echipe cu nume din Europa n-au reușit o așa performanță, iar noi ne batem joc.


SHARE

About Radu Rosulescu


    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu