Ghid de cumpărare a unei motociclete second hand


Întăi și întâi trebuie să alegi tipul de motocicletă care ți se potrivește. Din fericire sunt foarte multe modele de motociclete, pentru toate buzunarele și pentru toate gusturile. Ai de unde alege. Dar trebuie să cumpănești bine. Motocicleta nu e o jucărie.

După ce te-ai hotărât ce vrei ar trebui să vezi dacă te încadrezi în buget. Dacă nu ai încă echipament moto trebuie să îl pui la socoteală și pe el când calculezi bugetul.
Mulți se întreabă - Ce e mai bine, să îmi cumpăr un echipament scump care să mă protejeze mai bine sau să dau toți banii pe o motocicletă mai bună? Ideal e să cumperi și o motocicletă bună, dar și un echipament de calitate. Eu personal nu aș da toți banii pe echipament și în schimb să îmi mai rămână bani doar pentru o rablă de motocicletă. Dar nici n-aș renunța la cumpărarea unui echipament complet (ghete moto, pantaloni și jachetă cu protecții, mănuși cu protecții, cască). Un echipament complet poate să coste între 400 și 4.000 euro. Nu intru acum în amănunte, ți-am spus asta ca să știi cum îți socotești banii. Un singur sfat îți dau - cumpără echipament care este aprobat în ceea ce privește standardele de siguranță. Nu cumpăra cine știe ce chinezărie ieftină și nu umbla după chilipiruri dacă ții la viața și la sănătatea ta.

Bun, ți-ai făcut socotelile? Atunci pune-te pe căutat. Unde vei găsi motocicleta pe care ți-o dorești? Cel mai ușor e să începi cu niște căutări pe internet.

  • Motoare de căutare - Google și Bing sunt cele mai folosite - nu cauți doar anunțuri, dar poți afla și informații despre vânzător (e dealer sau particular? are reputație bună? s-a plâns cineva de el? a avut accidente cu motocicleta? etc). S-ar putea să fii uimit de câte informații găsești
  • Site-uri de vânzări/cumpărări auto moto. În România cel mai popular este Bikeshop și este specializat în motociclete. Mai sunt și site-uri care vând în principal mașini, dar au și anunțuri moto, de exemplu Autovit. Dar pe site-urile pentru mașini s-ar putea să nu găsești cele mai bune oferte moto. Mai caută și în altă parte pentru a putea face comparație. De exemplu poți să încerci să aduci o motocicletă din altă țară. Un site foarte popular este Mobile.de pentru motociclete din Germania sau Moto.it pentru cele din Italia. Teoretic motocicletele nemțești ar fi mai bine întreținute, iar cele italienești mai ieftine. Dar asta e doar teorie. Trebuie să studiezi fiecare anunț și să decizi dacă vânzătorul este onest în descrierea pe care o face și să găsești care e cel mai bun raport calitate / preț. Dacă vrei să cumperi motocicleta din altă țară trebuie să iei în considerare și costul de transport - aproximativ 4-500 euro. 
  • Forumuri moto. În România cele mai cunoscute sunt Motociclism.ro și Pro-bike.ro. Ambele au și o secțiune cu anunțuri de vânzări. Avantajul este că pe forum apar și comentarii și poți să îți faci o idee mai bună. Dezavantajul e că de multe ori comentariile sunt subiective - prietenii celui care vinde vor lăuda excesiv motocicleta, cârcotașii vor exagera cu defectele. Cum se întâmplă de cele mai multe ori, adevăru este pe undeva pe la mijloc.

Ferește-te de chilipiruri. Dacă găsești un anunț care pare prea frumos ca să fie adevărat, probabil că așa și este - conține neadevăruri. În schimb nu elimina din start motocicletele care par mai scumpe. Poate au un motiv - sunt foarte bine întreținute sau pe lângă motocicletă vei primi și multe accesorii aftermarket. Dacă tot a venit vorba, piața accesorilor moto este uriașă. Fiecare motociclist încearcă să-și personalizeze motocicleta. O să vezi, la fel o să faci și tu după ce îți vei cumpăra motocicleta Unele accesorii sunt foarte utile, altele sunt doar zorzoane. În general e mai ieftin să cumperi o motocicletă cu multe accesorii (chiar dacă pare mai scumpă) decât să iei una stock și pe urmă să cumperi accesorii separat.

Oamenii iau decizii emoționale. La fel vei face și tu. În momentul în care vei vedea în fața ochilor motocicleta pe care ți-ai dorit-o atât de mult vei fi tentat să o cumperi fără să mai stai pe gânduri.
Emoția cumpărării primei motociclete este neprețuită.
Totuși ar trebui să ai grijă ca să nu regreți mai târziu. Cel mai bine este să rogi un prieten să vină cu tine. Dacă prietenul tău se pricepe la motociclete și la mecanică cu atât mai bine. Dar chiar dacă nu se pricepe, tot e mai bine să vină cu tine. El nu va fi așa de implicat emoțional ci va fi ”vocea rațiunii” de care ar trebui să asculți.

Pe lângă prieten, adu cu tine o lanternă și echipament moto. Dacă e să faci un drive-test ar fi bine sa fii echipat, chiar dacă vei merge doar ca pasager sau mai ales dacă vei merge ca pasager.

Roagă-l pe proprietarul motocicletei să nu pornească motorul înainte să vii. Dacă un motor are probleme, cel mai ușor se vor vedea la pornirea la rece.

Și acum la treabă. Uite ce ar trebui să verifici înainte să cumperi motocicleta:

  • Acte
    • Actul care atestă proprietatea asupra vehiculului. Asta înseamnă factură, dacă motocicleta e cumpărată de la o firmă sau contract de vânzare-cumpărare dacă e cumpărată de la un particular.
    • Certificat fiscal
    • Cartea de identitate a vehicului. Verifică dacă seria înscrisă corespunde cu seria de pe motocicletă
    • Dacă motocicleta a fost adusă din străinătate vei avea nevoie și de acte vamale (pentru țări din afara UE) și de dovada felului în care a intrat motocicleta în țară (numere provizorii, factură de la firma de transport sau numărul de înmatriculare a dubei/remorcii cu care a fost adusă)
    • Lista tuturor actelor necesare pentru înmatriculare o găsești pe site-ul Prefecturii București (n.a. - dacă linkul alăturat nu mai funcționează aș aprecia dacă mi-ai semnala acest lucru)
  • Aspect general al motocicletei
    • Ar trebui ca în prealabil să faci un mic research și să vezi cum arată modelul standard (stock) al motocicletei. În felul acesta îți vei da seama ce a fost modificat la motocicletă și ce îmbunătățiri i-au fost aduse. În cazul în care motocicleta a fost modificată trebuie să te asiguri că nu vei avea probleme la R.A.R (în principiu e vorba de tobe de eșapament neomologate, faruri, stopuri, semnalizatoare neomologate, roți/ cauciucuri de altă dimensiune decât cele trecute în talon)
    • Uită-te dacă motocicleta pare dreaptă (totul se aliniază) din toate unghiurile din care o privești, dacă nu atârnă nimic, dacă furca față este dreaptă (amortizoarele perfect paralele), dacă nu există urme de lovituri și îndoituri evidente. 
    • Cadrul ar trebui să fie drept, fără urme de suduri în afară de cele din fabrică. 
    • Dacă motocicleta este carenată atunci carenele trebuie să fie bine prinse de motor, dar să nu stea tensionate (dacă se desface un șurub, carena ar trebui să rămână pe poziție)
    • Uită-te dacă motocicleta are vopseaua originală. Este des întâlnit ca motocicleta să fie personalizată - vopsea custom, stikere. Arată mai frumos, dar de multe ori motocicleta a fost personalizată după ce a fost zgâriată, avariată. Dacă motocicleta nu mai are vopseaua orginală întreabă-l pe proprietar ce l-a determinat să o schimbe. Eu dacă mi-aș revopsi motocicleta aș face poze detaliate (cum arăta înainte și cum a decurs personalizarea). Întreabă-l pe proprietar dacă are astfel de poze.
    • Uită-te după zgârieturi, vopsea sărită, pete de rugină, crăpături, lipituri, leviere de frână și ambreiaj sau scărițe îndoite etc. Pentru fiecare problemă descoperită întreabă-l pe proprietar ce s-a întâmplat.
    • Verifică dacă sunt scurgeri de lichide de orice fel - amortizoare, lichid de frână, lichid de răcirire (dacă e cazul), scurgeri de ulei sub motocicletă, motor murdar de ulei etc. Se zice că motocicletele cu personalitate își marchează teritoriul prin mici scurgeri de lichid (cum fac câinii). Eu zic că cel mai bine e să eviți așa ”personalități”. O motocicletă bună nu trebuie să aibă scurgeri. De cele mai multe ori probabil că e vorba doar de o garnitură care trebuie înlocuită, dar e bine să fii atent pentru că poate fi și ceva grav. Proprietarul ar trebui să repare singur problema și pe urmă să vândă motocicleta.
    • Micile zgârieturi sunt aproape inerente. N-ar trebui să te îngrijoreze. În schimb ar trebui să fii atent dacă motocicleta nu păstrează urmele unui accident grav. Eu aș renunța din start la o astfel de motocicletă.
  • Instalația electrică
    • Verifică dacă merg toate componentele - faruri, semnalizatoare, stop (poziție și frână), lumini de bord
    • Apasă pe toate butoanele și vezi dacă merg
    • Întreabă când a fost schimbată ultima dată bateria. Ideal ar fi să măsori la bornele bateriei voltajul și dacă se încarcă atunci când motorul este pornit
  • Motor
    • Ar trebui să pornească ușor la rece
    • Ascultă cu atenție dacă nu se aud zgomote suspecte (bătăi, țăcănituri) atunci când motorul merge la relanti sau este accelerat ușor
    • Un motor în 4 timpi nu ar trebui să scoată fum. Dacă e mai rece afară se va forma abur (a nu se confunda cu fumul). Fumul de orice fel indică probleme la motor sau uzură mare.
  • Ambreiaj și cutia de viteze
    • Motocicleta ar trebui să intre ușor în viteză
    • La un test de drum ar trebui verificat dacă funcționează toate treptele de viteză,  dacă nu sare din viteză și dacă întră ușor în punctul mort.
    • La o accelerație mai bruscă ar trebui ca acest lucru să se simtă- dacă se aude doar cum motorul crește în turație fără să se simtă și creșterea vitezei înseamnă că ambreiajul nu funcționează corect. Nu e grav, dar ar trebui schimbat kitul de ambreiaj.
  • Suspensii
    • Apasă-te cât poți pe motocicletă și încearcă să comprimi amortizoarele. Dacă funcționează corect ar trebui să aibă o comprimare progresivă și o revenire completă. N-ar trebui să existe zgomote ciudate și n-ar trebui să apară scurgeri de ulei.
  • Frâne
    • La apăsare levierului de frână trebuie să se simtă o rezistență progresivă. 
    • Cu oricare din frâne apăsată motocicleta nu ar trebui să se poată mișca de pe loc.
    • Când frâna este eliberată motocicleta ar trebui să se miște ușor (să nu dea senzația că e înfrânată)
    • Lichidul de frână - proaspăt schimbat are o culoare gălbui deschis, cu cât e mai vechi cu atât devine mai maroniu
    • Verifică stare plăcuțelor de frână și mai ales a discurilor. Discurile trebuie să fie plane să nu aibă șanțuri adânci și urme de uzură excesivă. Pentru fiecare model de motocicletă este specificat în manual ce grosime ar trebui să aibă discurile de frână.
  • Transmisie
    • Transmisia se face prin cardan, curea sau lanț. Depinde de modelul de motocicletă
    • Cardanul necesită cea mai mică întreținere și e mai puțin probabil să fie ceva în neregulă cu el. Verifică dacă nu sunt zgomote ciudate, dacă nu sunt scurgeri de ulei, întreabă-l pe proprietar când a schimbat ultima dată uleiul de cardan.
    • La curea verifică dacă e bine întinsă și starea ei generală. 
    • Lanțul ar trebui să fie corect întins, uns, fără urme de rugină. Verifică și pinioanele. În general când se schimbă lanțul trebuie schimbat tot kit-ul - cu tot cu pinioane. Un pinion subțiat va uza mult mai repede lanțul
  • Cauciucuri
    • Cu cât mai puțin uzate și schimbate mai recent, cu atât mai bine
    • Verifică dacă nu există urme de uzură neobișnuită
    • Verifică din ce an sunt cauciucurile (DOTul). Cauciucurile mai vechi de 5 ani ar trebui înlocuite chiar dacă nu sunt uzate. Poate mai merg un an, doi, dar să nu exagerăm. Un cauciuc foarte vechi nu mai are aderență bună și îți poți pune viața în pericol. Mai bine le schimbi
  • Test de drum
    • Roagă-l pe proprietar să faceți o tură cu motocicleta (el la ghidon, tu pasager). În felul acesta îți vei da seama și cum se comportă motocicleta, dar și cum se comportă proprietarul cu motocicleta - dacăe este grijuluiu sau dimpotrivă dacă este un rider agresiv și îi place să o abuzeze
    • Pe drum asfaltat, drept motocicleta ar trebui să meargă lin, să nu vobleze, să nu existe vibrații excesive, să nu scoată zgomote ciudate, să nu aibă tendința să tragă într-o parte sau alta


Ok, totu-i în regulă? Atunci probabil că vei fi noul și fericitul proprietar.

Dar dacă sunt probleme? Aici depinde. Nimeni nu se așteaptă ca o motocicletă second hand să fie perfectă. Cu cât motocicleta e mai veche, cu atât și vârsta ei își va spune cuvântul în ceea ce privește aspectul și funcționarea.

Dacă o motocicletă are probleme, dar nu sunt grave, se pot rezolva. Nu trebuie să o respingi. Întrebarea e cât costă reparațiile.
Ar fi bine să ai pregătit telefonul unui mecanic. După ce ai inspectat motocicleta, dacă ai descoperit probleme, îi dai mecanicului telefon și îl întrebi cât costă să le remedieze. Așa vei ști câti bani va trebui să dai cu totul ca să ai o motocicletă bună și vei mai putea negocia cu proprietarul o reducere față de prețul cerut inițial.

Mie mi se pare foarte importantă onestitatea vânzătorului. Un vânzător corect îți va spune singur care sunt micile defecte ale motocicletei. Doar el le știe cel mai bine, nu? În schimb, un vânzător incorect va încerca să le ascundă, iar în cazul în care vei descoperi tu singur problemele va încerca să inventeze pe loc un răspuns liniștitor sau va încerca să bagatelizeze problema descoperită.
Eu personal m-aș feri de un vânzător necinstit. La prima minciună pe care ar spune-o, i-aș mulțumi frumos pentru amabilitate și aș pleca fără să cumpăr motocicleta. 



SHARE

About Radu Rosulescu


    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu