Sponsorizarea in Sport


Uite, îți spun de la început. Am nevoie de sprijinul tău. Vreau să fac un studiu privind sponsorizarea în sport în România și, ca în orice studiu, am nevoie de răspunsuri. Dacă lucrezi în marketing sau ai tangență cu acest domeniu, te-aș ruga să completezi următorul


Știu că timpul tău este foarte prețios și voi aprecia foarte mult dacă îți vei găsi 10 minute pentru a-l completa. Pentru consistența studiului am nevoie de cât mai multe răspunsuri de la oamenii de marketing.

Ce câștigi dacă vei completa chestinarul? Vei putea beneficia gratuit de acest studiu, după finalizarea lui. Dacă ți se pare că sunt lucruri care nu merg foarte bine în relația dintre organizatori de evenimente sportive / cluburi sportive / sportivi și sponsori atunci mă poți ajuta să schimb această situație, iar pe viitor, ca om de marketing, vei avea o viață cu câteva grame mai ușoară.

Acum să-ți spun ce mi-a venit, care e scopul și de ce mă interesează tocmai acest subiect.

Studiul îmi folosește pentru lucrarea de doctorat. De ce am ales tocmai acest subiect? Pentru că mie mi se pare că sportul din România a scăzut foarte mult, s-ar putea spune că este la pământ, iar explicația oamenilor care se ocupă de sportul din România e invariabil aceeași - nu sunt bani.

Oare așa să fie?

Mi-am propus să aflu. Și dacă e așa mi-aș dori să găsesc și soluții. Pentru că sunt pasionat de economie, iar ca absolvent de MBA m-am obișnuit ca mereu să îmbin teoria cu practica. 

Da, într-un fel e adevărat. Nu sunt bani în sport. Pe vremea comunismului era mai simplu. Statul dădea bani, iar sportivii nu trebuiau decât să se antreneze și să câștige concursuri. Statul comunist văzuse în sport o metodă eficientă de propagandă. Sportul era un fel de vitrină a marilor realizări socialiste. Așa că statul susținea sportul. Mă rog, nici pe vremea aia nu erau foarte mulți bani, dar parcă mai mulți ca acum. Pentru că acum statul nu prea mai alocă bani pentru sport.
Dar acum nu mai suntem în comunism. Nu mai există doar statul. Marea majoritate a economiei e privată. Și chiar dacă ne plângem că s-au distrus fabricile de pe vremea comuniștilor, adevărul e că economia românească a progresat foarte mult. PIBul actual al României e mai mult decât dublu față de cel din 1989. Deci ar trebui să existe mai mulți bani, inclusiv pentru sport.

Eu cred / intuiesc că sportul ar putea să atragă mulți bani de la companiile private. Exact cum se întâmplă și în străinătate. Economia e aceeași, nu? Strategiile și tacticile de marketing sunt aceleași, nu? Dacă în țările dezvoltate sponsorizarea sportului este un instrument de marketing foarte eficient, ar trebui să fie și la noi la fel, nu?
Și atunci de ce nu se întâmplă și în România cum se întâmplă în alte țări? De ce sunt așa de puține sponsorizări în sport? De ce sponsorizarea sportului este mai degrabă o acțiune caritabilă decât una profitabilă pentru companii?

Uite, am găsit într-un articol următorul text, care ar putea explica în mare măsură lucrurile:
I’ve had a lot of sponsorship requests over the years. Often times they look the same: a long email listing everything they need. Endless bullet points of gimmie, gimmie, gimmie. When I’m looking at emails like that I’m just thinking “money, money, money.” I can total up everything in a sponsorship request in my head and reply “OK, what you’re asking for is a couple thousand dollars worth of services. Now what will you give me.”
Am avut foarte multe cereri de sponsorizare de-a lungul timpului. De cele mai multe ori arată la fel: un email foarte lung în care sunt înșirate toate nevoile lor. Capitole nesfârșite de dă-mi, dă-mi, dă-mi. Când mă uit la un astfel de email eu văd doar ”bani, bani, bani”. Pot să adun toate cerințele și să răspund - Ok, îmi cereți servicii care valorează câteva mii de dolari. Dar ce îmi oferiți în schimb?
Da, corect, există și în SUA o grămadă de oameni care nu înțeleg lucruri simple din economie. Diferența e că în SUA sunt și o grămadă de oameni care înțeleg. Sportul în SUA este o afacere de peste 400 de miliarde de dolari (mai mult decât dublul PIB-ului din România) și pe an ce trece este tot mai înfloritoare.

Eu cred / intuiesc că aici este problema și tot aici este și rezolvarea. Oamenii din sport nu știu să atragă sponsorizări pentru că nu știu / nu înțeleg nevoile de marketing ale companiilor. Nu pot oferi un răspuns simplu la întrebarea - Ce câștigă sponsorul în schimbul banilor pe care îi cer de la el?

Prin studiul pe care l-am inițiat doresc să ofer celor care se ocupă de sport răspunsuri - Ce-și doresc oamenii de marketing?


SHARE

About Radu Rosulescu


    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu